Holder de “boulder” naar Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu Holder de “boulder” naar Dunedin - Reisverslag uit Dunedin, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu

Holder de “boulder” naar Dunedin

Door: Nele

Blijf op de hoogte en volg Nele

21 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Dunedin

Rond 10u15 zijn we vertrokken vanuit Oamaru. Onze eerste stop was net voor Moeraki. Daar zijn grote “boulders” ofwel ronde stenen te zien die ooit vanuit de duinen de zee in zijn gerold. Sommigen zijn ook open gebarsten. Op die manier zie je ook hoe ze gevormd zijn doorheen miljoenen jaren. Heel apart. We hadden ook een flauw zonnetje op het strand, dat deed deugd want erg warm is het niet op het Zuidereiland op dit moment.

Na wat foto’s zijn we weer op weg gegaan. Op de wegenkaart zagen we dat we langs een uitkijkpunt voor zeeleeuwen gingen rijden. Dat wilden wij natuurlijk niet missen. Ze zaten tamelijk dicht bij de uitkijkpunten dus we hebben ze kunnen fotograferen. De meesten lagen te slapen en een paar waren aan het spelen. Mooi om zien! Het stikte erook van de zeemeeuwen.

Om 13u15 waren we op onze hotelkamer in Dunedin. We hebben onze honger gestild met een broodje bij de Subway even verderop in de straat. Ik denk dat de aandelen van Subway gestegen zijn sinds wij in NZ zijn ;-). In de namiddag zijn we naar het Royal Albatross Centre gereden op het Otago Peninsula, een schiereiland van zo’n 30km lang waar je vanuit Dunedin naartoe kan.De hoge weg ernaartoe vond ik best wel spannend. Smalle tweebaansweg, soms eenbaans, met scherpe bochten en steile hellingen waar je volgens de aanduidingen nog wel 100 mag rijden!! Crazy kiwi’s!

Het Albatross Centre zit helemaal aan het einde van het schiereiland en is verbonden aan het beschermde natuurgebied waarin een albatroskolonie zit . Je kan enkel onder begeleiding naar de vogels gaan kijken, wat we dan ook gedaan hebben. Vanuit de observatiepost kon je 5 broedende albatrossen zien zitten. Hun partner komt slechts om de 3 tot 7 dagen langs om voedsel te brengen of om af te lossen. We hebben niet het geluk gehad dit te kunnen zien, maar het was zo ook al mooi. Er zat ook een grote kolonie zwart-witte aalscholvers. We zijn zowat alles over de albatrossen en het natuurgebied te weten gekomen en zijn met een tevreden gevoel teruggereden naar Dunedin.

Na het avondeten zijn we nog even door de stad gelopen. Ook hier weer mooie kerken en een prachtig oud station. Veel treinen rijden er niet in NZ. Enkel goederentreinen en van hieruit blijkbaar ook nog toeristische site seeing treinen. Morgen rijden we 290km naar Te Anau waar we hopelijk op tijd toekomen om naar de gloeiwormgrotten te gaan.

• 21 Januari 2009 - 07:51

Herman:

Aan die broed zorg kunnen mannen nog een voorbeeld aannemen

• 21 Januari 2009 - 09:26

Inge:

Wat een dam zeg. Kajak is daar niet toegestaan zeker ;-)

• 21 Januari 2009 - 12:20

Winy:

Wat zijn jullie toch een bofkonten..
    Het ziet er allemaal geweldig uit.
    Veel plezier nog

• 21 Januari 2009 - 17:36

Gea :

Klopt het dat de laatste 2 mails hetzelfde zijn?? De lekkere broodjes van Subway zijn tjeerd goed aa te zien. Zelf je kuiten zijn dikker geworden:-)
    Blijf lekker genieten.
    Groetjes Gea

• 21 Januari 2009 - 20:41

Lut:

Ik volg jullie op de voet, heb die plaatsen ook aangedaan, leuk om dit terug te lezen! De 'boulders' vond ik prachtig, in die buurt heb je ook een kuststrook dat bestaat uit 'petrified wood', ook een heel speciaal fenomeen! De grotten met de glimwormen mag je zeker niet missen, jammer genoeg kan je dat niet fotograferen!

• 27 Januari 2009 - 08:02

Nadia:

gloeiwormgrotten? Man man man die kiwi's hebben toch alles he! Ik geniet van hieruit mee van jullie reis maar ben ook stiekem beetje veel jaloers zenne :-p