Kiwi's, kiwi's en nog eens kiwi's - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu Kiwi's, kiwi's en nog eens kiwi's - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu

Kiwi's, kiwi's en nog eens kiwi's

Door: Nele

Blijf op de hoogte en volg Nele

06 Februari 2009 | Nieuw Zeeland, Auckland

Gisterenmorgend (donderdag 5 februari) hebben we de rotte eierengeur van Rotorua achter ons gelaten en zijn richting Te Puke gebold. We kwamen duidelijk de kiwistreek binnen. Overal stonden grote hagen met daarachter kiwiplantages. Te Puke ligt in de regio Bay of Plenty, wat z’n naam gekregen heeft doordat er zoveel (plenty) fruit groeit. Rond 11u waren we bij Rita, de AFS-moeder van Kristine. We zijn heel vriendelijk onthaald en zijn ’s middags samen gaan lunchen.

In de namiddag zijn we een kiwi-tour gaan doen bij Kiwi 360. We werden in leuke karretjes door alle boomgaarden gereden en kregen uitleg voornamelijk over de kiwiteelt. De grote hagen blijken te dienen als windscherm zodat jonge twijgen niet afbreken en zodat de kiwivruchten niet tegen elkaar aan gaan wrijven. Op deze plantage hebben we ook de Gold kiwi zien groeien. Het blijkt het resultaat te zijn van 25 jaar kruisen en onderzoek. Deze soort wordt ook als eerste geplukt vanaf maart/april, de groene pas in april/mei/juni. Er komt dan zo’n 20000 man extra werkvolk naar de Bay of Plenty om al dat fruit zo snel mogelijk binnen te krijgen. Onder het werkvolk zijn overigens veel backpackers. Ik moet zeggen, het trekt mij ook wel om zo eens een tijdje alleen met m’n handen te werken. Ik heb ook de ideale lengte om onder die kiwibomen te staan ;-). De kiwi’s zijn nog lang niet rijp als ze geplukt worden alleen zo kunnen ze tot een jaar lang bewaard worden bij 0,5°C. De kiwi’s die hier en in de rest van de wereld nu in de rekken liggen, zijn nog kiwi’s van het vorige seizoen. Interessant, zo’n rondleiding op een kiwiplantage.

Om 15u zijn we nog even teruggereden naar Rita zodat we nog een paar foto’s konden maken van haar en dochter Rebecca voor Kristine. Om 16u hebben we daar afscheid genomen en zijn richting Whitianga gereden langs ontzettend veel bochtige wegen. We hebben er voor een keer langer over gedaan dan wat de TomTom ons had aangegeven. Het hotel in Whitianga lag een beetje uit het centrum en werd gerund door een sympathiek koppel kiwi’s. Enige nadeel was het bed wat te smal en te kort was voor zo’n lange Hollander. ’s Ochtends kregen we continental breakfast. Ik hoorde plots Vlaams praten, nog wel iemand die ik net ervoor in het Engels had gesproken. Het bleken nog Mechelaars te zijn ook en we hebben zelfs gemeenschappelijke connecties! Geweldig toch, zo’n 20000km van huis aan de ontbijttafel. We hebben nog wat ervaringen uitgewisseld en zijn toen weer op pad gegaan.

Onze eerste bestemming van vandaag was Coromandel, het dorp waarnaar het schiereiland genoemd is. Aan de rand van het dorp ligt de Drivers Creek Railway & Pottery, een spoor aangelegd in het dichte woud door een pottenbakker. Hij heeft er 25 jaar over gedaan om het af te krijgen. Her en der langs het spoor zie je keramiek staan en op het hoogste punt heeft hij een uitkijktoren gemaakt genaamd The Eyefull Tower (wordt ongeveer uitgesproken als Eiffeltoren op z’n Engels). Knap hoe die mens dat allemaal gemaakt heeft.

Rond de middag zijn we verder gereden naar Thames waar we na een korte lunch een bezoek hebben gebracht aan een Butterfly & Orchid Garden. Dit misschien een beetje als herinnering aan Costa Rica, want de meeste van de vlinders hebben we daar ook gezien. We hebben mooie foto’s gemaakt van een aantal voor ons nieuwe vlinders en van een paar uitzonderlijke orchideeën. En toen leidde de weg naar Auckland.

Aukland centrum kennen we al, dus geen toeristische wandelingen meer gedaan. We zijn wel gaan kijken naar de zeilboten van de Louis Vuitton Pacific Ocean Race, zoiets als de Volvo Ocean Race. Er liggen naast de sportzeilschepen nog andere knappe jachten in de haven. Wie kan zoiets toch betalen, vraag je je dan af. Vandaag is het in NZ ook nationale feestdag ofwel Waitangi Day. Op 6 februari 1840 werd het verdrag van Waitangi getekend. Dat is de stichtingsoorkonde van Nieuw-Zeeland ondertekend door de Engelse regering en de Maori’s. Nu komen nog steeds de regeringsleden en een afvaardiging van de Maori’s samen in Waitangi (niet ver van Kerikeri in de Bay of Islands) om de gebeurtenis te herdenken. Voor het gewone volk betekent dit een dag vrij, met het gezin naar het strand, naar de stad of uit eten, maar alle winkels zijn wel open.
Wij gaan morgen nog even de stad in en rijden rond de middag richting Kerikeri (250km) waar we onze laatste dagen gaan doorbrengen. Er staan nog wel twee excursies op het programma want de Bay of Islands is prachtig en heeft wel wat te bieden, maar we hoeven tot donderdag niet meer met de koffers te sleuren.

• 06 Februari 2009 - 11:39

Winy:

Ik ben niet dol op een orchidee maar deze zijn prachtig !
    Die Gold kiwi's vind ik altijd lekkerder dan die groene, jullie ook ?
    Ik ben jaloers op die blote benen, heerlijk zo'n temperatuur.
    Geniet nog van de laatste dagen.
    Hier is alles o.k.
    liefs
    Winy

• 06 Februari 2009 - 12:04

Lut:

inderdaad nationale feestdag vandaag en de Maori's zouden niet zo gelukkig zijn met hun premier las ik net vanmorgen in het 'Metro' krantje. Jullie tour zit er bijna op, batterijen goed geladen en tot binnenkort

• 06 Februari 2009 - 14:21

Luc:

Eindelijk... kiwi's.Vele groeten vanuit Bonheiden en geniet van de laatste week!

• 06 Februari 2009 - 14:54

Henk:

Prachtig prachtig prachtig zeg. Jullie zijn in ieder geval in staat bij de regen en de droogte weg te blijven?! Is hier veel op tv en radio.
    Fc Groningen doet het goed en heeft ajax verslagen . Daar zijn wij blij mee zoals je weet. Groet Henk

• 06 Februari 2009 - 18:11

Mtenbrinke:

Ik vond de foto,s weer heel mooi.Opa heeft de vorige serie het grootst opde computer gehad.Met mij gaat het goed,vandaag het huis een beetje opgeknapt.
    Morgen rustig aan en naar de winkel boodschappen doen.Groenten van Op,TEN bRINKE.KAMPEN.