Van de trouwerij naar de gevangenis - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu Van de trouwerij naar de gevangenis - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu

Van de trouwerij naar de gevangenis

Door: Nele

Blijf op de hoogte en volg Nele

19 Januari 2009 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Als je denkt dat een trouwdag in NZ vroeg begint, dan heb je 't mis. Pas om 14u15 moesten we klaar zijn voor vertrek naar de kerk in Paihia. Wat dus wilde zeggen dat we konden uitslapen. Ik heb Tjeerd om 12u15 (!) moeten wakker maken. Hij heeft stilaan de rust gevonden en daar ben ik blij om.

Vanessa was de avond ervoor bij haar ouders gaan slapen want haar huis was de verzamel- en vertrekplaats voor de mannen. De twee "best men", de getuige en de "groom" zagen er prachtig uit in hun kostuums. Nog een corsage op hun revert gestoken en toen stond de taxibus voor de deur. Een fles bubbels werd gekraakt en het feest begon al op weg naar de kerk. Wij volgden in de huurauto van Vanessa's broer.

De locatie van de kerk alleen al maakte het tot een sprookjesachtig gebeuren. Daar aangekomen konden ook de "brides maids" en de "bride" bewonderen die in een witte limo waren toegekomen. Het koppel was behoorlijk zenuwachtig maar alles is goed en in ontspannen sfeer verlopen. In NZ trouw je in de kerk ook meteen voor de wet. Dit is toch wel erg handig: een dienst van een goed half uur waarin al het belangrijke en mooie gezegd en gedaan wordt. Misschien moesten ze dat bij ons ook eens invoeren. Het zou heel wat stress en slapeloosheid kunnen vermijden.

Na een fotosessie onder de zon keerden we terug naar het huis van Vanessa en Scott waar we meteen door een taxi werden opgehaald om naar het feest te gaan. De Kerikeri Cruising Club die een eind buiten het centrum ligt, was afgehuurd voor het avondfeest. Prachtig zicht vanop het terras op een stukje Bay of Islands. Iedereen heeft lekker (en Tjeerd veel) gegeten, gedronken (dat liet Tjeerd aan anderen), gelachen, gedanst, geluisterd naar de speeches en is moe maar tevreden naar huis gegaan.

De volgende morgen was Jorja (dochtertje van V & S, bijna 3j, spreek uit als "Georgia") wakker om 7u45 en ik daarmee ook. Een korte nacht dus. Tegen 10u was er alweer veel leven in de brouwerij en om 13u waren de naaste vrienden en familie er om te kijken hoe behendig het koppel is in het uitpakken van de cadeaus. Een leuk maar ook emotioneel gebeuren, vooral voor Vanessa toen de kaarten en cadeaus uit Nederland aan de beurt waren.

Bij een late lunch BBQ werden anekdotes en grollen van de avond ervoor naar boven gehaald. We hebben nog wat nagepraat en om 18u45 hebben de achterblijvers ons naar Kerikeri Airport gebracht. Op die kleine luchthavens volstaat het om een half uur van tevoren aanwezig te zijn. Heel makkelijk! Na een tussenstop in Auckland zijn we om 22u aangekomen in Christchurch.

We hadden gereserveerd in het Jailhouse Hotel. De naam zegt het al, een gevangenis-hotel. Vorig jaar heeft de reportage uit Vlaanderen Vakantieland ons op dat idee gebracht. We slapen dus in een cel met muren die wel 40cm dik zijn. Alle sanitair is gemeenschappelijk en in één kamer kan je kijken hoe het er vroeger uitzag.

Vandaag hebben we in de voormiddag de stad bezocht. Je kan wel zien dat de Engelsen het hier voor 't zeggen hebben gehad. Het is een heel idyllische stad met de Avon rivier die langs het centrum kronkelt en met een prachtige kathedraal als centraal punt. In de namiddag zijn we naar het Antartic Center gereden. Vanuit Christchurch worden blijkbaar de vluchten/missies naar de Zuidpool georganiseerd. Het centrum schetst uitvoerig het klimaat, de natuur, de geschiedenis van de Zuidpool en z'n verkenners. Ze hebben er ook een soort van sanatorium voor pinguins en we hebben ook een ritje gemaakt in een rupsvoertuig, Hägglund, zoals die nog steeds gebruikt worden om over ijs, sneeuw en water (jawel, het drijft) te gaan. Indrukwekkend en absoluut de moeite!

Vanavond doen we rustig aan. Ik zit gezellig te internetten en Tjeerd is voetbal aan het kijken in de TV Room :-). Morgen gaan we echt op pad met onze Hyundai Getz... aan de linker kant van de weg.

Tjeerd heeft intussen al een reeks foto's op facebook geplaatst waar iedereen bij zou moeten kunnen. Wat we hier niet kwijt kunnen, zullen we dus daar neerzetten.

Foto's van Auckland:

Foto's van Kerikeri:

Foto's van de Trouwerij:

Foto's van Christchurch:

• 19 Januari 2009 - 07:51

Nadia:

Leuke foto's. Ben wel eens benieuwd naar dat gevangenishotel.

• 19 Januari 2009 - 08:41

Astrid+RIet:

Leuk die gevangenis! was al in paniek de hele familie gewaarschuwd.

• 19 Januari 2009 - 08:44

Gea :

Ja jullie hebben het voor elkaar. Moeders zit op my face book. Waar nieuwsgierigheid ( pardon: betrokkenheid) je al niet toe brengt.
    Leuke foto's en hoe beviel het in de gevangenis, nog één nachtje om het te ervaren. Nogmaals blijf genieten. Hug Gea

• 19 Januari 2009 - 09:02

Inge:

Ik had de foto's uiteraard al gevonden :-)
    Nu nog de jailhouse rock ...

• 19 Januari 2009 - 10:39

Frans U.:

Mooie foto's! Niet slecht daar zo te zien!

• 19 Januari 2009 - 10:41

Herma En Herman:

Tssjongejonge, wat een leuke/mooie reis en wat een leuke bruiloft. De natuur lijkt ons prachtig en overweldigend.Hoeveel mensen wonen er in Christchurch gezien de afmetingen van de kerken?

Geniet lekker verder. Kus van H. & H.

• 19 Januari 2009 - 11:00

Lut:

ach zo zelfs kunstwerken van m'n zus aan de andere kant van de wereld!
    goe gedaan manne

• 20 Januari 2009 - 07:20

Herman:

Dag luitjes.

Het is toch wat al dat gereis en dan de vele verhalen.
    Op dit moment is een collegaatje van mij ook in Nw Zeeland. Zij was gisteren in Christchurch!!

Zij heeft ook van die lange verhalen en vele foto's.

Ik had natuurlijk allang moeten weten hoe zo iets gaat maar neen dus.

Zaterdag heb ik mij alles uitlaten leggen door een gepensioneerde die daar tijd en verstand van heeft.

Vervolgens heeft Opa het mij zondag nogeens uitgelegd. Ja,ja.

Wij hebben vorige week geen trouwdag maar een trouw weekend bijgewoond.

Vrijdagmiddag voor de wet trouwen. sávonds dine

Zaterdagochtend Eng.breakfest.

Daarna koffietafel bij de bruid.

Zaterdagmiddag 14.00 trouwen in de kerk en aansluitend receptie.
    Zaterdagavond eerst wintermaaltijd buffet!! Dus BOERENKOOL met worst.

Om 19.00 in de bus van Putten naar Dootwerth. Hele avond dansen.

Zondagmorgen om 2.00 terug en om 10.30 ontbijt.

Om 12.30 is iedereen weer weg gegaan.

Gelukkig was alles rond het hotel zodat wij ons met regelmaat op het bed konden terugtrekken.

De bruid en bruidegom zagen er nog tof uit.

Jullie veel plezier met de voortzetting van de reis.

Nu nog een voetbal bericht voor Tjeerd.
    Bij Feijnoord hebben ze de trainer/Verbeek en 2 man van de directie ontslagen. Het is nog niet bekend wie de nieuwe trainer wordt.

Gr.
    Herman

• 20 Januari 2009 - 08:47

Rex:

Een hotel met muren van 40 cm dik.... wowwwww:-)
    Is weer eens iets anders dan die muren van bordkarton in de meeste hotelletjes...

• 21 Januari 2009 - 09:10

Ann:

Jullie zouden ondertussen wat meer foto-space hier moeten hebben, voor 't gemak ;)
    Prachtige bride and groom!

Hopelijk gaat het rijden aan de linkerkant jullie wat af: voor mij is dat second nature na zo lang Engeland links te hebben gereden!

Geniet er nog van!