Moet er nog warm water zijn? - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu Moet er nog warm water zijn? - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Nele De Munter - WaarBenJij.nu

Moet er nog warm water zijn?

Door: Nele

Blijf op de hoogte en volg Nele

16 Februari 2013 | Nieuw Zeeland, Rotorua

We waren vrijdagmorgend vroeg op en zijn om 9u al vertrokken richting Taupo. Een naar Nieuw-Zeelandse normen lange rit die zeer vlot is verlopen. Rond 11u even gestopt voor koffie en gebak in een lokaal café waar het er allemaal weer heerlijk uitzag. Ze zijn hier toch wel sterk in het maken van slices (kruimeldeeg met een laagje caramel bv), cakejes, brownies, muffins, etc... en dat vaak ook nog eens glutenvrij. Nog even pampers en melk gehaald voor Celine en hop, daar gingen we weer.

De route liep langs het Tongariro National Park waarin drie actieve vulkanen staan. Het gebied errond is niet bewoond en tot waar de weg loopt, staat er ook niet veel begroeiing. Als er geen wolken waren geweest, hadden we dus een mooi zicht gehad. Nu zagen we net nog de sneeuw van de hoogste berg (Mount Ruapehu, ong 2700m), maar niet de top. In de winter wordt hier trouwens geskied. Zodra je het park uitrijdt, kom je al gauw aan Lake Taupo, het grootste meer van het Noordereiland. Bij het eerste dorp, Turangi, hebben we halt gehouden bij een gezellige bar waar we vorige keer ook gezeten hebben. Een stevig Engels ontbijt (kan je hier de hele dag door krijgen) en wat omeletten met gerookte zalm waren onze lunch.

Na de laatste 50km kwamen we aan in Taupo waar we een huisje hebben in een vakantiepark wat ook een spa resort is. We hebben het ijzer gesmeed toen het heet was en zijn meteen gaan zwemmen in de warmwaterbaden die vol mineralen zaten en zo’n 40°C warm waren. Celine vond het heerlijk, ook in het bubbelbad. De glijbaan was volgens Tjeerd heel leuk maar ging wel hard. Dat heeft hij uiteindelijk niet met Celine gedaan. Omoe heeft het gebeuren vanop een ligstoel in de gaten gehouden. Van zwemmen krijg je honger en deze keer wilden we toch op tijd toekomen in een restaurant wat ons door locals aangeraden was. Er stond Nieuw-Zeelandse kost op het menu (vis, kaas, herteburger, wijn, soep), maar Celine vindt de frietjes nog altijd het lekkerst. De prei-aardappelsoep wilde ze ook nog wel. Oef, eindelijk een beetje groenten binnen. Door het onregelmatig slapen in de auto en het geplons was ze wel erg moe geworden. Wij ook, maar we hebben ’s avonds toch nog een spelletje Rummikub gespeeld. Ambiance verzekerd met Omoe :-)

Vandaag zijn we in de voormiddag naar de Huka Falls gaan kijken in Taupo. Wat een donderend geweld, maar wel een prachtig staaltje natuur. Iets verderop zit een zoetwatergarnalenkwekerij (scrabblewoord) waar Shawn de Prawn ons wegwijs heeft gemaakt. Van minigarnaaltje tot garnaal van zo’n 300 gram. Je kan het er zomaar bekijken. Het enige andere dier in het park waren de forellen die we mochten voederen. Ook de kleine garnaaltjes in het kweekhuis mochten we eten geven. Ze komen het in het water van je hand pakken: kriebelig maar schattig. Er was ook een restaurant aan waar uiteraard veel scampigerechten op het menu stonden. De dames hebben zich tegoed gedaan aan dikke garnalensoep met veel stukken garnalenvlees in en Tjeerd genoot van een garnalencocktail. Celine vond vooral de kiwisapjes lekker en had niet zo’n honger. Na nog een korte stop bij de Huka Honey Hive (bijen- en andere natuurproducten) zijn we doorgereden naar onze volgende bestemming: Rotorua.
Rotorua wordt ook nog wel eens Rotten Rua genoemd omdat het hier stinkt naar de sulferbronnen oftewel de geur van rottende eieren. De geur is gelukkig minder intens dan vorige keer. Terwijl Celine sliep, ben ik met Linde en Omoe naar Mamaku Blue geweest, hier zo’n 25km vandaan. Mamaku Blue is een winkeltje waar allerlei producten gemaakt van blauwe bessen worden verkocht. Van gelei tot handcrème. We mochten ook proeven van de chutneys, de confituur, het pure sap, etc... Naast blauwe bessen maken ze ook producten van stekebezen (synoniem voor stekelbes of kruisbes). Daar hebben we een chutney van meegenomen voor het avondeten. Als afsluitertje hebben we een vers ijsje van blauwe bessen gegeten. Jummie. Dan weer terug naar Rotorua om boodschappen te doen want we gingen zelf koken. Celine kreeg wortelpuree, maar vond er niks meer aan toen ze onze borden zag waar we weer een platter op gemaakt hadden. Dit keer wilden we ook eens het lams uit de winkel proeven dus hebben we er twee lamssnedes bij gebakken met knoflook en rozemarijn. Die vond ze wel lekker.
Voor deze twee nachten in Rotorua hebben we een huisje (motel) met een gelijkvloers en bovenverdieping. Beneden is een badkamer, een keuken en een zitkamer en boven is nog een badkamer en twee slaapkamers. Het leukste aan dit verblijf is dat er op ons terras aan de achterkant een hotpool staat voor ons alleen. Daar zijn we na het eten nog in gaan plonzen en plezier dat Celine erin had! Dat ding was niet alleen lekker warm, het maakte nog bubbeltjes ook. Na een warme dag deed het erg deugd. Morgen geven ze weer volop zon en staan op de planning: de Agrodome (zie verslag 4 jaar geleden) en een late namiddag- en avondvullend Maoriprogramma.

• 16 Februari 2013 - 10:37

Gea:

ook ik geniet van de verhalen maar vooral van de foto's van Celine en omoe. goed om te zien dat ze genieten. hier alles ok. geniet nog lekker de laatste 2 weken. oma

• 16 Februari 2013 - 16:27

Frits En Winy:

lieve allemaal,
    Het is weer geweldig !
    Nele, schrijf je de mails onderweg ?
    Hoe kan je anders alles onthouden?
    Ook al eet Celine geen groente.. ze ziet er heel goed uit.
    Gaan jullie ook wel dingen zien, die je nog NIET eerder hebt gezien ?
    liefs
    Winy

• 17 Februari 2013 - 17:17

Janet Van Berkel:

ohhhhh jongens, wat geniet ik als ik dit zo lees en al die foto's zie.......ik heb er zelf 8 jaar gewoond ( in Taupo) voordat we naar de Bay of Islands verhuisden en daar dus Vanessa ontmoette........wij gaan volgend jaar maart weer met de kinderen, een maandje alleen het noorder eiland onze oude vrienden en bekenden opzoeken, and just like you: a trip down memorie lane. Geniet van het mooie weer, het schitterende land en de warmte van de mensen. KIA ORA X Janet

• 18 Februari 2013 - 08:36

Jessica:

Ook ik geniet mee van jullie mooie reis, wat een ge-wel-dige verhalen en foto's. Liefsss

• 18 Februari 2013 - 10:05

Jos De Cock:

hallo globetrotters

we volgen met spanning jullie verhalen.
    het lijkt zalig om van al dat moois te genieten en het te bewonderen.
    spijtig dat de maand zo kort is! t' zal varen als jullie terug zijn!
    dikke knuffel
    jos &gilbert

• 19 Februari 2013 - 08:58

Tiny Ceulemans:

Dag Gaby en co,

Gaby, ik zie je op de foto's volop genieten. Als je terug bent kom ik eens af en ik hoop dat je veel zal te vertellen hebben. Je hebt ook de groetjes van Lieve.
    Ik wens jullie nog een geweldige laatste week. Geniet van alles wat je ziet, hoort, ruikt en proeft en tot kijk.

Tiny

• 20 Februari 2013 - 19:19

Mtenbrinke:

Tjeerd en Nele en de rest van de familie.Ik word er al moe van het lezen,
    Gaar het Omoe wel goed en geniet ze er wel van.Jullie hebben al veel mooie dingen ge
    zien en mooie foto,s gemaakt.Hier is het alle dagen nog donker en niet warm.
    De sneeuw is wel weg maar in de nacht vriest het licht,Met mij gaat het goed en Dinsdag avond
    is Gea geweest.Die was nog verkouden.Heeft mooie foto,s van Marit.Mariane.Nick en Andre laten zien.
    De hartelijke groeten van Opa ten Brinke.Kampen.